FB
Vimeo
Open/Close Menu
ogólnopolskie

Seminarium „Twórcze społeczności”

Seminarium „Twórcze społeczności. Z doświadczeń animacji kultury i community arts“ było podsumowaniem dwuletniego projektu realizowanego we współpracy z Instytutem Sztuki (Uniwersytet Witolda Wielkiego w Kownie) oraz Creative Communities Unit (Staffordshire University) zatytułowanego „Localise. Objazd jako model badania, edukacji i praktyki w kształceniu zawodowym w dziedzinie animacji kultury i pracy ze społecznościami lokalnymi”.

 

W programie seminarium znalazły się dyskusje panelowe oraz warsztaty poświęcone związkom animacji kultury i brytyjskiego ruchu community arts, tradycjom zaangażowania społecznego, metodom kształcenia w dziedzinie animacji kultury, była to też okazja do podsumowania doświadczenia objazdów zrealizowanych w ramach projektu.

 

Podczas seminarium odbyły się też obrady inicjatywy Forum Kultury Mazowsze, wystawa oraz targi wiedzy „Kultura i Biznes. Trudne związki” zrealizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Katedra Kultury.

 

Program seminarium do pobrania tutaj.

 

TWÓRCZE SPOŁECZNOŚCI

Z DOŚWIADCZEŃ ANIMACJI KULTURY I COMMUNITY ARTS

dyskusje, prezentacje projektów, warsztaty

12-13 października 2012

Warszawa, kamienica przy ul. Lubelskiej 30/321.

 

piątek, 12 października 2012

10.30-11.30 wykład prof. Andrzeja Mencwela

 

12.00-14.00

 

dyskusja 1. Tradycje i idee animacji kultury

 

Animatorzy kultury korzystają z różnorodnych metod pracy i szukają nowych form działania. Istnieją jednak wspólne dla wielu idee i inspiracje, również te historyczne. Do jakich tradycji odwołują się dzisiejsi animatorzy i aktywiści związani z community arts? W jaki sposób „uprawiają” ideowe pole animacji?

 

Rozmawiają m.in. Daniel Brzeziński (Stowarzyszenie Praktyków Kultury), Janusz Byszewski (CSW Zamek Ujazdowski), Janet Hetherington (Creative Communities Unit), Jan Mencwel (projekt Miasto Społeczne), dr Bohdan Skrzypczak (CAL), Paweł Winiarski (Uniwersytet Powszechny im. Jana Józefa Lipskiego w Teremiskach).

 

Prowadzenie: dr Małgorzata Litwinowicz-Droździel (IKP UW)

 

dyskusja 2. Modele kształcenia animatorów kultury

 

Animacja kultury w formie kursów, specjalizacji i odrębnych studiów realizowana jest przez szkoły wyższe, ośrodki kultury i organizacje pozarządowe. Jakie koncepcje kształcenia są tam realizowane? Czy stawiają sobie za cel przygotowanie do pracy ze społecznościami? Jakie są relacje edukacji formalnej i nieformalnej w tej dziedzinie?

 

Rozmawiają m.in. dr Zofia Dworakowska (IKP UW), Jacek Gralczyk (CAL), Greta Klimaviciute-Minkstimiene (Vytatutas Magnus University), dr Jackie Reynolds (Creative Communities Unit).

 

Prowadzenie: dr Iwona Kurz (IKP UW)

 

16.00-18.00 przegląd brytyjskich, litewskich i polskich projektów ze społecznościami lokalnymi

 

W ramach wydarzenia: Biznes i kultura. Trudne związki (Stowarzyszenie Katedra Kultury, Miasto St. Warszawa).

 

20.00 śpiewy i tańce z udziałem zespołów: Cała Praga Śpiewa i Czessband

 

sobota, 13 października 2012

 

10.30-12.30

 

dyskusja 3. Społeczność – publiczność. Z kim pracuje animator kultury?

 

Kto jest uczestnikiem projektów animacyjnych i jak go definiują animatorzy kultury? Czym się różni praca ze społecznością od pracy z publicznością? Czy edukacja kulturalna, edukacja artystyczna i animacja kultury to synonimy? Czy uczestnictwo zawsze znaczy to samo? Jaki może być jego wymiar polityczny?

 

Rozmawiają m.in. Iveta Dabasinskiene (Vytatutas Magnus University), Agata Etmanowicz (Sztuka dla Widza, Fundacja Impact), Maria Parczewska (CSW Zamek Ujazdowski), Marek Sztark (Projekt Nowa Kultura), Mark Webster (Creative Communities Unit).

 

Prowadzenie: dr Joanna Orlik (Małopolski Instytut Kultury)

 

dyskusja 4. Badanie – działanie. Metody jakościowe a projekty animacyjne

 

Współcześni badacze jakościowi coraz częściej opisują relację z badanymi jako współpracę, a wyniki badań upowszechniają w formie przedstawień czy wystaw. Animatorzy kultury tworzą wraz ze społeczności mapy miejscowości, zbierają opowieści, prowadzą konsultacje. Badanie i działanie przeplata się w obu typach aktywności. Czy animacja kultury jest więc rzeczywiście zaangażowaną nauką społeczną? Czy badacze mają prawo do zaangażowania na rzecz twórczej zmiany?

 

Rozmawiają m.in. Cezary Ciszewski (Miasto w komie), dr Barbara Lewenstein (Ochocki Model Dialogu Obywatelskiego), dr Tomasz Rakowski (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW), Bożena Szroeder (Ośrodek „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”), Penny Vincent (Creative Communities Unit).

 

Prowadzenie: prof. Grzegorz Godlewski (IKP UW)

 

12.45-14.00 prezentacje projektów społeczno-artystycznych zrealizowanych na ul. Lubelskiej, m.in.:

Muzeum Społeczne – projekt Krzysztofa Żwirblisa, Sąsiedzi – projekt fotograficzny grupy Juliusza Sokołowskiego.

 

15.30-18.30 warsztaty:

  1. 1. warsztat Laboratorium Edukacji Twórczej CSW Zamek Ujazdowski:

            Janusz Byszewski – Muzeum w drodze

            Maria Parczewska – Po prostu list

2. warsztat community arts: Tony Jones (Wielka Brytania)

3. warsztat involvement and participation: Indre Marsantaite (Litwa) – Have your say!

 

 

 

Czas: 12-13 października 2012

Miejsce: Kamienica Artystyczna, ul. Lubelska 30/32, Warszawa

Organizator: Instytut Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego

Współorganizatorzy: Arts Institute (Vytautas Magnus University), Creative Communities Unit (Staffordshire University), Stowarzyszenie Katedra Kultury.

Patronat: Forum Kultury Mazowsze
Patronat medialny: Platforma Kultury

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”.