Sztuki Społeczne – semestr otwarty
Ogłaszamy nabór na nowe zajęcia w puli konwersatoriów dla wszystkich studentów Instytutu Kultury Polskiej UW.
Zajęcia w formie warsztatów stanowią zapowiedź nowego kierunku studiów magisterskich „Sztuki społeczne”, który ruszy w październiku 2019 roku.
Semestr otwarty jest okazją do poznania nowej formuły zajęć oraz sprawdzenia się w działaniu w grupie. Warsztaty poświęcone będą m.in.:
- działaniom partycypacyjnym w sztuce współczesnej,
- choreografii społecznej,
- praktyce malarskiej w kontekście historii sztuki,
- pracy z dziedzictwem lokalnym,
- projektom twórczym w przestrzeni publicznej.
Każde warsztaty trwają 30 godz. i zaliczają 3 ECTS.
Terminy i zapisy:
rejestracja na warsztaty trwa od 28.01 do 8.02 2019.
Zapisy nie odbywają się przez USOS, ale poprzez wysłanie zgłoszenia na adres: animacja@uw.edu.pl z dopiskiem „Sztuki społeczne – semestr otwarty”. W treści maila należy podać: imię i nazwisko, rok studiów, numer albumu oraz tytuł/y wybranych warsztatów. Jedna osoba może zapisać się na dowolną liczbę warsztatów. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.
Warsztaty zostaną przepisane do systemu USOS jako ekwiwalenty konwersatoriów.
Warsztaty:
-
Choreografia codzienności
prowadzący: Rafał Urbacki i Magdalena Przybysz
wtorek / 11:30-14:45 / tryb nieregularny, s. 10
W jaki sposób narzędziami współczesnej choreografii mogą opowiadać o tożsamościach jednostkowych lub grupowych? Jaką przeszłość kryje ciało w kontekście społecznym i kulturowym? Czy ciało może być pomostem między tożsamością a przestrzenią publiczną? Podczas warsztatu będziemy rozważać choreografię codzienności jako kategorię polityczną. Zastanowimy się nad związkami między świadomością ciała a rozwojem postawy obywatelskiej.
Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach.
Rafał Urbacki – reżyser, choreograf krytyczny, antropolog ruchu. Studiował m.in. reżyserię dramatu w PWST im. L. Solskiego w Krakowie, kulturoznawstwo na UŚ w Katowicach. Realizator kilkudziesięciu przedsięwzięć o charakterze tożsamościowym i/lub partycypacyjnym, m.in. Mt 9,7 [On wstał i poszedł do domu]”, W Przechlapanem, Gatunki chronione, Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci, Serce robotnika napędza praca, Kształt rzeczy. O węglu i porcelanie, Bloki i familoki. Zainteresowany głównie tematyką postrzegania osób z alternatywną motoryką i/lub sensoryką w kulturze, archeologią ciała robotniczego, habitusem ruchowym osób nieheteronormatywnych.
Magdalena Przybysz – choreografka, performerka. Tworzy choreografie we współpracy z twórcami teatralnymi, muzykami, literatami, filozofami oraz artystami video. Jest przedstawicielką choreografii angażującej się we współczesne zjawiska społeczno-kulturowe. Od 2015 roku wykłada historię tańca współczesnego, kompozycję i dramaturgię na Kursie Choreografii scenicznej Iwony Olszowskiej w Krakowie, wykładała również m.in. na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Muzykoterapii. Choreografie tworzyła m.in w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskego, Starym Browarze w Poznaniu, Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu i w Teatrze Słowackiego w Krakowie.
-
Czytanie obrazów
prowadząca: Urszula Kochanowska
poniedziałek / 15-16:30 / co tydzień, s. 10
Zajęcia pomyślane są jako rodzaj ćwiczeń z patrzenia. Obraz malarski potraktowany zostanie jako przedmiot do oglądania i wzór świadomego patrzenia na rzeczywistość. Omawiane na zajęciach obrazy czytane będą z punktu widzenia historii sztuki i praktyki malarskiej – jako wypowiedź zrealizowana w specyficznym języku malarskim, posiadająca swoistą gramatykę czy składnię. Uczestnicy będą mieli też okazję samodzielnie zmierzyć się z tworzywem i warsztatem malarskim przez wykonanie własnych prac, co pozwoli im pogłębić własną percepcją świata widzialnego.
Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz rozmowy.
Urszula Kochanowska – absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie, stypendystka na uniwersytetach w Bolonii, Florencji i Sienie. Zaangażowana w nurt „trzeciego teatru” w Polsce i we Włoszech. Prowadziła zajęcia poświęcone analizie komunikatów wizualnych na Uniwersytecie Warszawskim, Universita per Stranieri w Sienie, Universita „La Sapienza” w Rzymie.
-
Historie lokalne
prowadząca: dr Joanna Kubicka
wtorek / 15-16:30 / co tydzień, s. 10
Czym jest dziedzictwo lokalne i jak jest współcześnie re-definiowane? Jakie znaczenie może mieć pamięć indywidualna i społeczna w działaniach społecznych i animacyjnych? Jaka jest rola przeszłości w budowaniu i wzmacnianiu wspólnot? W ramach zajęć analizowane będą projekty dotyczące lokalnej tożsamości i sposobów opowiadania o przeszłości, przewidziane są również wizyty w instytucjach pamięci i spotkania z autorami projektów. Przyjrzymy się metodom pracy ze społecznościami skoncentrowanym wokół historii i lokalnego dziedzictwa, aby zaprojektować własne działania.
Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach.
dr Joanna Kubicka – prezeska Stowarzyszenia Katedra Kultury, członkini Zespołu Animacji Kultury i Zakładu Historii Kultury w IKP UW, wieloletnia koordynatorka projektów krajowych i zagranicznych, jako ekspertka współpracowała m.in. z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz warszawskimi organizacjami pozarządowymi.
-
Poszerzanie pola
prowadząca: Maria Parczewska
czwartek / 13.30 -16.00 / s. 10
terminy: 28.02, 7.03, 14.03, 21.03, 28.03, 4.04, 11.04, 25.04, 9.05, 16.05. 2019
Warsztaty poświęcone działaniom partycypacyjnym w sztuce współczesnej. Ich pierwszym celem jest zwrócenie uwagi na potencjał każdej osoby, który nie ma nic wspólnego z tzw. talentem artystycznym. Drugi cel to przerzucanie pomostu między bezradnym na ogół widzem a trudną w odbiorze sztuką. Uczestnicy zajęć zapoznają się z autorskimi metodami z nurtu edukacji twórczej, które pozwolą im odnaleźć własne drogi do sztuki oraz podjąć próbę samodzielnej praktyki. Zaliczenie na podstawie udziału we wspólnym projekcie interaktywnym.
Maria Parczewska – psycholożka, edukatorka, kuratorka, współtwórczyni Laboratorium Edukacji Twórczej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, specjalizująca się w realizacji projektów animacji muzealnej, a w szczególności pracy z odbiorcami sztuki współczesnej.
-
REMANENT/Dzień Kulturoznawstwa 2019 – grupa robocza
prowadząca: dr Zofia Dworakowska
czwartek / 9.45-11.15 / co tydzień, s. 10
Warsztat obejmuje przygotowania do kolejnego – dziesiątego już – dnia otwartego kulturoznawstwa – Remanentu, który odbędzie się w maju 2019 roku. Grupa robocza stworzy wspólnie koncepcję dnia otwartego Instytutu Kultury Polskiej, jego program, plan promocji, zajmie się dokumentacją i innymi zadaniami. Przygotowywanie Dnia Kulturoznawstwa stanie się okazją do zdobycia doświadczenia w pracy projektowej oraz działania w zespole.
Zaliczenie na podstawie aktywności i zaangażowania we wspólną pracę.
dr Zofia Dworakowska – absolwentka Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW i Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, adiunkt w IKP UW. Kieruje specjalizacją „Animacja kultury” oraz Studiami Podyplomowymi „Pedagogika teatru” (wraz z Justyną Sobczyk).
W ramach Semestru otwartego można także wziąć udział w praktykach:
-
Pedagogika ulicy – praktyki organizowane przez Stowarzyszenie Grupa Pedagogiki i Animacji Społecznej Praga Północ (GPAS)
Terminy: kwiecień – czerwiec 2019
GPAS od 1997 roku realizuje długofalowy program pomocy i wsparcia zaniedbanych społecznie dzieci i ich rodzin z terenu warszawskiej Pragi Północ, zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Zrzesza pedagogów ulicznych, którzy pracują bezpośrednio w środowisku życia dzieci – na podwórkach, ulicach Pragi – utrzymując z nimi kilkuletnią relację. W ramach zajęć z GPAS można zaangażować się w podejmowane przez Grupę bieżące działania, zaliczając tym samym ekwiwalent semestralnych zajęć (30 godzin). Szczegóły udziału przekażemy bezpośrednio osobom zainteresowanym.
-
Projekt działań w przestrzeni publicznej pod kierunkiem Janusza Byszewskiego
Warsztat wykorzystuje narzędzia sztuki współczesnej, zakłada wspólną realizację działań partycypacyjnych w przestrzeni Uniwersytetu Warszawskiego i jego bezpośredniego sąsiedztwa. Zajęcia rozpoczną się w kwietniu. Dokładne daty zostaną podane w terminie późniejszym.
Janusz Byszewski – kurator i współzałożyciel Laboratorium Edukacji Twórczej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Autor i współautor książek: Tutaj jestem (1994), Inne muzeum (1996), Projektowanie sytuacji twórczych (2005) – wspólnie z Majką Parczewską, Dom, moje centrum świata (2005), Sztuka współczesna – instrukcja obsługi (2007, 2009); Muzeum jako rzeźba społeczna (2012).
-
Objazdy studyjne organizowane przez Stowarzyszenie Katedra Kultury
Objazdy poświęcone zostaną rozpoznaniu środowiska działań kulturalno-społecznych i projektów partycypacyjnych w: Katowicach (29-31.03), na Mazowszu (14-16.06) i na Warmii (27-29.09).
Semestr otwarty organizowany jest przez Animacja Kultury IKP UW i Stowarzyszenie Katedra Kultury.